Sejlerliv At være fritidssejler kan være en stor udfordring:- For nogle er det, at kæmpe mod elementerne og udnytte naturens kræfter eller at komme først over målstregen, der tæller. - For andre er det mere en hobby at få båden til at skinne eller at opgradere skibet med forskellig komfort, mekanik og elektronik. - For Skippers kone tages begrebet "lystsejler" ofte for pålydende, dvs. at al sejlads foregår kun i godt vejr med havblik og solskin. - For alle gælder det, at livet ombord er en glæde med masser af samvær, gode oplevelser og hyggelige stunder med mad og drikke. |
Skibet Vor båd, en motorsejler "Møn 331", ligger med udsigt til Køge bugt. Den er som et sommerhus, hvor vi kan følge livet i havnen. Vi har købt den fuldt udstyret incl. VHF, GPS, ekkolod og log m.m., men der er efterfølgende monteret en del ekstraudstyr:
|
Hydraulisk styring Oprindeligt var båden udstyret med wire-styring, dvs. ror og rorpind var fast forbundet til rattet i cockpittet. Det gav en ulempe i form af tung styring med rorpind, idet rattet med udveksling samtidig fulgte med rundt. Efter lang tids undersøgelser og overvejelser valgte jeg at skifte den gamle styring ud med hydraulisk styring. Så kunne jeg samtidig udvide med hydraulisk autopilot og indsætte en by-pass-ventil til fri styring med rorpind. Der er brugt følgende til ombygningen:
|
Det levende søkort Ved hjælp af en lille hjemmebygget computer, en LCD monitor (der også fungerer som TV), tilslutning til GPS, diverse drivere og "Det levende søkort" er det muligt at have en "søkortplotter" ombord. På søen strømforsynes anlægget via en 12/220V inverter. Med dette udstyr kan bådens position vises på søkortet under sejladsen. |
Lanternevagt I forbindelse med renovering af betjeningspanelet var det oplagt at indbygge en lanterneovervågning. Jeg valgte en simpel konstruktion bestående af nogle vindinger tyk kobbertråd indsat i det eksisterende primære kredsløb med lanterne, afbryder og batteri som vist i principdiagrammet. Et sekundært kredsløb tilføjes med en reedkontakt og lysdiode (LED) i forskellig farve, afhængig af type lanterne. Reedkontakten er en magnetisme-aktiveret kontakt i glasrør, og anbringes den imellem kobbervindingerne, vil den reagere, når der går strøm i den primære kreds. Med andre ord, når der tændes for afbryderen, vil lysdioden lyse, såfremt lanternen fungerer korrekt.I en Møn 331 er styrbords og bagbords navigationslys kombineret i én lanterne anbragt i stævnen. Lanternen overvåges af grøn LED Agter lanterne overvåges af hvid LED Ankerlys overvåges af hvid LED Motorlys overvåges af hvid LED |
Sejlads forbi Efter 20 år er båden solgt og bliver nu tilknyttet en ny familie, der sejler den hjem til Jylland. |
Til forsiden som åbnes i et nyt vindue |
En side tilbage |